Nuuuu.....

är det på gång på riktigt! Det nya stallet =).
I Måndags skickades förprövningen in, och killen som skall gräva har varit här och tittat. Nertagning av träd beräknas påbörjas i mellandagarna.
Känns nästan helt overkligt!
Det kommer bli riktigt bra tror jag. 6 stora boxar varav en extra stor. Stor uppvärmd sadelkammare, uppvärmt spolrum, torkrum för täcken och ett foderrum med uppgång till ett litet loft.
Har tänkt och ritat många olika förslag, och kommit fram till att detta blir ändå bäst. Finns ju givetvis många olika sätt att bygga på, och hade man haft obegränsat med pengar hade det med säkerhet blivit annorlunda.
 
Funderade länge på om det skulle bli lösdrift, eller ett litet stall med lösdrift i ena änden, men jag gillar känslan av att komma in i ett stall och allt pyssel och.... ja, jag tycker helt enkelt mer om stall =). Dessutom behöver Udina rätt kontrollerat intag av mat ;).
 
Det kommer ju då bli ett kallstall med högt i tak, 6 meter upp i nock, och ordentlig ventilation. Det är super viktigt!
Inredningen kommer bli cityboxens Royal wave, låg front.
 
En sak har jag lärt mig av detta, det är inte BARA att bygga stall. Väldigt mycket att tänka på. Brandklasser, ventilationsuträkningar mm mm.
Men roligt är det =)
 
Förhoppningarna är ju att det skall vara klart till hösten, eller det behöver VERKLIGEN bli färdigt till hösten.
 
Anledningen till att det blev ett såpass stort stall är ju då för att vi tänkt hyra ut 4 platser. Detta är ju tänkt att täcka lånet någolunda, men även för att jag tycker det är kul att ha  fler runt mig. Har stått i inackorderings stall tidigare och verkligen gillat gemenskapen.
 
Jag tror och hoppas att detta skall bli riktigt bra=)
 
Här kommer lite bilder.
Inredningen, dock kommer vi välja endast galvad då det blir väldigt fult när färgen skavs bort.
 
Sadelkammare, spolrum, torkrum och foderrum.
 
Över den isolerade delen blir det ett loft för hö.
Jag kommer ju givetvis att dokumentera allt här när vi sätter igång =)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

udinaochjag.blogg.se

En liten dagbok om mig och min Haflinger Udina.

RSS 2.0