Hästar = bekymmer

Lilla Fritte.....
I Fredags kväll när Evelyn tittade till Fritte, skummade det ur munnen på honom. Det såg faktiskt ut som han hade rabies. Jag tänkte direkt att det måste vara foderstrupsförstoppning, så jag satte mig och masserade hans hals.
Efter ett tag slutade det och jag gick en sväng med honom. Skönt det släppte tänkte jag. Morgonen därpå när jag gick ut för morgonfodring skummade det igen. Nu ringde jag vet för lite rådfrågning. Hon trodde också först foderstrupsförstoppning, men när vi pratat en stund känndes det ändå inte som det. Han var ju så lugn och inget kom från näsborrarna. Är han svullen?
Ja, lite svullen var han allt på sidan av mulen och läppen. Då är det nog ormbett sa vet. Fast han hade ju ingen feber och så svullet var det ju inte. Vi avvaktade helgen ut. Han åt ju iallafall sin lucerngröt, även om man såg att det var något problem med tuggandet.
I går, Måndags, ringde jag vet igen. Han skummade fortfarande till och från och åt inget hö. Kanske kan det sitta något i munnen?
På eftermiddagen kom vet och när vi tempade hade han fått feber. Hmmm, pga ålder och feber ville hon inte ge honom något lugnanda, så det blev till att ta på munstege och titta så gott det gick ända. Inte helt lätt då Fritte tyckte att nu får det minsann vara nog.
Inget fel hittades i munnen, men vi konstaterade att läpparna var svullna. Han fick smärtlindring med lite antibiotika och så tog vi en titt i Udinas mun medans Fritte fick vara ifred en stund.
Udina får ju lite vassa kanter så det var dags att raspa lite.
Vet kunde inte komma fram till vad det är för fel på Fritte, det är lite av ett mysterium.
Idag har han dock inte skummat något, och än har han inte fått tillbaka febern, så jag hoppas att det är på väg tillbaka.
 
Tycker jag haft nog med veterinär besök nu, och trodde jag skulle slippa det ett tag efter Sultans bortgång, men icke..... 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

udinaochjag.blogg.se

En liten dagbok om mig och min Haflinger Udina.

RSS 2.0